مستطیل سبز و توپ گرد

پیش بینی نتایج لیگ برتر ایران و لیگ های معتبر اروپا

مستطیل سبز و توپ گرد

پیش بینی نتایج لیگ برتر ایران و لیگ های معتبر اروپا

آرژانتین ؛ بزرگترین صادرکننده بازیکن فوتبال در جهان

آرژانتین به بازیکنان فوتبال خود در هر نقطه از دنیا افتخار می کند؛ از کشورهای بزرگ صاحب فوتبال مانند اسپانیا و انگلیس گرفته تا کشورهای کوچکی چون آلبانی و ویتنام.

بازیکنان جوان در آرژانتین می توانند رویای استادیوم های بزرگ دنیا چون ویمبلی در لندن و کمپ نو در بارسلونا را در سر بپرورانند. حتی بازیکنان کم استعداد تر هم می توانند جایی در خارج از آرژانتین برای خود پیدا کنند.
ولی به نظر می رسد بهای آن را باشگاه های محلی مانند '' بوکا جونیورز'' و '' ریورپلاته'' می پردازند.
رمز بقای تیم های آرژانتینی کشف استعدادهای جوان و فروش آن ها به تیم های دیگر است. بیش از 2000 بازیکن در سنین جوانی تیم های آرژانتینی را به این روش ترک کرده اند. روش های پیچیده بازاریابی ، استادیوم های فرسوده ، فروش بلیت و تبلیغات ، درآمد اندکی برای آنها دارد. خالی شدن تیم ها از استعدادهای جوان به لیگ آرژانتین لطمه زده و حتی گفته می شود به جایگاه فوتبال این کشور در جام جهانی فوتبال هم صدمه وارد کرده است.
** نخستین صادرکننده فوتبال در جهان
'' جراردو مولینا'' از شرکت بازاریابی ورزشی یورو آمریکا می گوید، تحقیقاتی که شرکت او به تازگی انجام داده نشان می دهد، ‌آرژانتین اولین صادرکننده بازیکن فوتبال در جهان است. در سال 2010 ، 2 هزار و 204 بازیکن آرژانتینی به باشگاه های دیگر و یا خارج از کشور فروخته شدند . برزیل با صدور یک هزار و 674 بازیکن در رده دوم است.
طبق این تحقیق، فروش بازیکنان حدود 500 میلیون دلار درآمد در این سال ایجاد کرده است.
مولینا گفت: 45 درصد از بازیکنان فوتبال آرژانتین که به باشگاه های دیگر فروخته می شوند در نهایت سر از شش کشور بزرگ فوتبال یعنی انگلیس ، اسپانیا ، آلمان، فرانسه ، ایتالیا و هلند در می آورند و باقی آنها در کشورهای دیگر از یونان گرفته تا اندونزی، از فنلاند تا مکزیک پراکنده می شوند.
آرژانتین در سالهای اخیر برزیل را به لحاظ صدور بازیکن فوتبال پشت سر گذاشته و این لزوما به معنای استعداد بیشتر در این کشور نیست.
باشگاه های آرژانتینی به لحاظ مالی ضعیف تر از برزیلی ها هستند. آنها نمی دانند چگونه درآمدزایی کنند و بنابر این به فروش بازیکنان رو می آورند.
برای کمک به صندوق های خالی باشگاه های فوتبال، اتحادیه فوتبال آرژانتین در سال 2009 در قرارداد حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال بازنگری کرد.
طبق قرارداد قبلی حق پخش مسابقات فوتبال در تلویزیون آرژانتین 600 میلیون دلار بود ولی در قرارداد فعلی این رقم به یک میلیارد دلار افزایش یافته است که درآمد باشگاه ها از این محل را دو برابر می کند.
''سباستین پیت'' مدیر هماهنگی استعدادیابی باشگاه دسته اولی ''ولز سارسفیلد'' می گوید: به خاطر اینکه باشگاه های اروپایی از ما بازیکنان بیشتر و بیشتری می خواهند،باشگاه های آرژانتینی مجبورند در سنین پایین با بازیکنان قرارداد ببندند.
برای حمایت از بازیکنان و بیم از دلالان، باشگاه ها ممکن است با باشگاه ها قرارداد ماهانه یک هزار دلار ببندند که برای بسیاری از آنها رقم بزرگی است. چراکه بازیکنانی چون مارادونا در فقر بازی کردند و امیدشان به پیوستن به باشگاه های خارجی برای کسب درآمد بود.
پیت می گوید، بیش از هفت هزار بازیکن در یک سال دیدم و بعضی از آنها بازیکنان بزرگی بودند مانند مائورو زاراته. باشگاه ولز چندین سال پیش او را به باشگاه قطری ''‌السد'' در ازای 22 میلیون دلار فروخت. او بعدا به بیرمنگام انگلیس و از آنجا به لاتزیوی ایتالیا رفت.
در یکی از نقل وانتقالات بزرگ اخیر ، بوکاجونیور '' نیکلاس گایتان'' را به بنفیکای پرتغال در ازای 12 میلیون دلار و ''ازکل مونوز'' را در ازای 7 میلیون دلار به پالرموی ایتالیا فروخت.
پیت می گوید: بازیکنان می توانند خود را بسازند بدون انکه لزوما لیونل مسی شوند. بازیکنانی که می دانند مجبورند کار کنند، زبان می آموزند و هر روز به سختی تمرین می کنند تا بتوانند در هر جای دنیا بازی کنند. در حقیقت بازار بازیکنان فوتبال وسیع است.
این بازار به قدری وسیع است که اتحادیه فوتبال آرژانتین نمی تواند رد همه آنها بگیرد. باید اعتراف کرد که این اتحادیه از مسی هم تا زمانی که در تیم جوانان بارسلونا بازی کرد، خبری نداشت.
'' سرجیو باتیستا'' مربی جدید تیم ملی آرژانتین به این موضوع آگاه است و درخواست کرده است دفتری در اسپانیا یا ایتالیا تاسیس شود. وی گفت: بسیاری از بازیکنان نوجوان آرژانتینی در اروپا بازی می کنند که ما حتی نام و نشان آنها را نمی دانیم.
روزنامه ''‌کلارین'' نوشت: 69 آرژانتینی در این فصل عضو باشگاه هایی بودند که قهرمان لیگ، جام قهرمانی و تورنمنت هایی از این قبیل شده اند. از نمونه های بارز آن ها می توان به '' استبان کامبیاسو''،'' خاویر زانتی''،'' دیگو میلیتو'' و ''‌والتر ساموئل'' اشاره کرد که بازیکنان کلیدی اینترمیلان هستند و قهرمان لیگ و جام حذفی ایتالیا و لیگ قهرمانان اروپا شدند.
دیگران در باشگاه هایی در مناطق کمتر مشهور به قهرمانی رسیدند.مانند''ماتیاس سوارز''،''لوییس بیگلیا'' که همراه با اندرلشت در سال 2010 قهرمان لیگ بلژیک شدند. در کرواسی '' دینامو زاگرب همراه با ''لوییز ایبانز'' به صدر جدول رسید و باشگاه رومانیایی ''سی. اف.آر کلوژ''با کمک ''سیکستو پرالتا'' قهرمان لیگ شد. '' گونزالو مارونکله'' هم ستاره باشگاه ویتنامی '' تی اند تی هانوی''است.
به رغم وجود این استعدادها تیم ملی آرژانتین نتوانسته است از سال 1993 به این سو عنوان مهمی را کسب کند. آخرین عنوان این تیم قهرمانی جام جهانی در سال 1986 بود. این تیم در سال 2010 با شکست چهار بر صفر مقابل آلمان در یک چهارم نهایی از دور رقابت های جام جهانی آفریقای جنوبی کنار رفت.
دانیل هرارا'' معتقد است تیم ملی آرژانتین به این دلیل پیروز نمی شود که همه بازیکنان خوب آن در خارج از کشور هستند و زمانی برای تمرین در کنار یکدیگر ندارند.
یه اعتقاد او '' اگر همه بازیکنان آرژانتینی و برزیلی که در اروپا هستند به لیگ کشورشان بازگردند جام جهانی درهر دوره میان آرژانتین و برزیل دست به دست خواهد شد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد