مستطیل سبز و توپ گرد

پیش بینی نتایج لیگ برتر ایران و لیگ های معتبر اروپا

مستطیل سبز و توپ گرد

پیش بینی نتایج لیگ برتر ایران و لیگ های معتبر اروپا

نگاهی به صدرنشین بی‌رقیب آلمان؛ دورتموند بی‌ستاره

برای گروهی از فوتبالدوستان، بوروسیا دورتموند، بزرگ‌ترین تیم منطقه روئور آلمان،یادآور فینال جام باشگاه‌های اروپا در سال 1997 است؛ جایی که بوروسیا دورتموند در ورزشگاه المپیک مونیخ با سرمربی نامدار خود اوتمار هیتسفلد،به مصاف یوونتوس رفت. در شبی که یووه، زین الدین زیدان و الکس دل پیرو را در ترکیب خود داشت،کارل هاینس ریدل دو بار و لارس ریکن یک بار دروازه تورینی‌ها را گشودند.تک گل دل پیرو نیز برای نجات یوونتوس کافی نبود تا دورتموندی‌ها برای اولین بار پس از نزدیک به یک قرن از زمان تاسیس باشگاه، بر جام باشگاه‌های اروپا بوسه زده و آن را به وست فالن ببرند.

بعضی از عاشقان فوتبال،بوروسیا دورتموند را با جو فوق‌العاده ورزشگاهش می‌شناسند.استادیوم وست فالن که از سال 2005 به سیگنال ایدونا تغییر نام داده،بزرگ‌ترین ورزشگاه فوتبال در آلمان است. روزنامه تایمز، سیگنال ایدونای 80 هزار نفری را به خاطر شور و هیجان حاکم بر آن بهترین ورزشگاه اروپا نامید. پر طرفدار ترین تیم آلمان، تاکنون6 بار قهرمان لیگ آلمان شده که این آمار در مقابل 21 قهرمانی بایرن مونیخ چندان چشمگیر به شمار نمی‌آید.پس از قهرمانی سال 2002 در آلمان،به دلیل مسائل مدیریتی و بدهی‌های مالی،دوران افول دورتموند شروع و این تیم به یک تیم میانه جدولی تبدیل شد؛ اما از سال 2008 و با ورود یورگن کلوپ همه چیز تغییر کرد.
در کارنامه کلوپ 43 ساله، سابقه بازی در اینتراخت فرانکفورت و 11 سال حضور در ماینتس به چشم می‌خورد.او در سال 2001 کفش هایش را آویخت و در همین سال سکان هدایت ماینتس را بر عهده گرفت.این مربی متولد اشتوتگارت برای اولین بار در تاریخ باشگاه ماینتس موفق شد این تیم را به بوندس لیگای یک بیاورد تا نامش برای همیشه در اذهان هواداران ماینتس ماندگار شود. او در سال 2008 به عنوان سرمربی دورتموند انتخاب شد و در اولین فصل حضورش، این تیم را از رده سیزدهم فصل قبل به مقام ششم رساند.روند رو به رشد دورتموند با کلاپ در فصل بعد با کسب مقام پنجم در بوندس لیگا تداوم یافت.به نظر می‌رسد فصل کنونی،فصل شکوفایی دوباره دورتموند و به ثمر رسیدن تلاش‌های کلاپ است.
شروعی تلخ، بازگشتی رویایی
زرد و مشکی پوشان فصل را با شکست دو بر صفر مقابل بایر لورکوزن آغاز کردند که شروعی ناامید کننده به شمار می‌آمد.اما این اولین وآخرین شکست آنها در این فصل از بوندس لیگا تاکنون بوده است. آن‌ها در 14 مسابقه بعدی،13 بار پیروز از میدان بیرون آمدند و تنها مقابل هوفنهایم به تساوی رضایت دادند.در تاریخ بوندس لیگا این نخستین باری است که یک تیم در 15 هفته ابتدایی 40 امتیاز کسب کرده است.دورتموند در 8 بازی اخیر خارج از خانه خود همواره پیروز مسابقه بوده که این نیز یک رکورد محسوب می‌شود.از ابتدای فصل تاکنون بوروسیا دورتموند به پیروزی‌های جالب توجه و حائز اهمیتی دست یافته است. اولین پیروزی ارزشمند آن ها،برد خارج از خانه مقابل اشتوتگارت در هفته دوم بود که به لطف گل‌های اشملتزر، گوتزه و باریوس حاصل شد تا این تیم شکست خانگی هفته اول را از یاد ببرد.دومین بازی مهم رویارویی با شالکه در داربی ریوییر بود که وست فالنی‌ها با حساب 3 بر یک شاگردان ماگات را از پیش روی خود برداشتند.آن‌ها در هفته هفتم در سیگنال ایدونا میزبان رقیب دیرینه خود، بایرن مونیخ بودند که با دو گل نوری شاهین و باریوس، باواریایی‌ها را مقهور قدرت‌شان ساخته و پیروزی را به طرفداران خود هدیه کردند.
بعد از این پیروزی بود که همه نگاه‌ها معطوف به جوانان کم‌نام و نشان دورتموند شد.پیروزی 4 بر یک مقابل مونشن گلادباخ،آن هم در شرایطی که گلادباخ با یک گل پیش افتاده بود،نشان از روحیه بالا،شخصیت پیروزی طلبانه و قدرت بازگشت به مسابقه در تیم یورگن کلاپ بود.
در لیگ اروپا وضعیت دورتموند به خوبی لیگ آلمان نیست.این تیم در مرحله گروهی با هشت امتیاز در مکان سوم گروه خود قرار دارد و برای صعود به مرحله بعد با توجه به پیروزی احتمالی پاری‌سن ژرمن مقابل کارپاتی اوکراین، باید در مسابقه آخر خود برابر سویا در ورزشگاه رومن سانچس پیسخوان به برتری برسد.این در حالی است که سویا بازی رفت را به پیروزی یک بر صفر به سود خود به پایان رساند.
ستاره‌های گمنام
کلوپ را می‌توان یک مربی آینده نگر و بسیار جسور دانست. او هم اکنون 17 بازیکن زیر 23 سال در تیم خود دارد.در اکثر بازی‌های دورتموند در این فصل حداکثر سه بازیکن بالای 23 سال در زمین مسابقه حضور داشته اند.کلاپ دورتموند را با سیستم 1-3-2-4 راهی زمین مسابقه می‌کند.رومن وایدن فلر که سابقه 10 سال حضور در دورتموند و بیش از 200 بازی برای این تیم را دارد،سنگربان دورتموندی‌هاست.در طول 15 هفته آغازین فصل تنها نه بار توپ از خط دروازه دورتموند عبور کرده که این مسئله حاکی از آمادگی فلر در این فصل است.مت هوملز 22 ساله،محصول آکادمی فوتبال بایرن مونیخ،به همراه نون سوبتیچ صرب که او نیز 22 سال دارد،خیال کلاپ را از قلب دفاع دورتموند آسوده کرده اند. خط میانی بوروسیا دورتموند مملوء از بازیکنان پر استعداد و جوان است.نوری شاهین در مرکز زمین نمایش‌های جالب توجهی در طول فصل داشته است.این بازیکن ترک تبار در 16 سالگی جوان‌ترین بازیکنی لقب گرفت که در بوندس لیگا به میدان رفته و اکنون پس از گذشت شش سال نقش موثری در اوج گیری دوباره بوروسیا دورتموند داشته است.ماریو گوتزه 18 ساله نیز جای ثابتی در خط میانه دورتموند یافته است.نمایش‌های تحسین برانگیز او باعث شد یواخیم لو او را به تیم ملی آلمان دعوت کند.نکته بسیار جالب این است که هافبک تهاجمی دورتموند که در این فصل هشت گل برای این تیم به ثمر رسانده و مهره کلیدی کلوپ به شمار می‌رود،کسی نیست جز یک بازیکن ژاپنی به نام شینجی کاگاوا که او نیز همانند بسیاری دیگر از بازیکنان دورتموند تنها 22 سال دارد.او را یکی از پدیده‌های جوان بوندس لیگا در این فصل خوانده اند.کاگاوا معمولا پشت سر تک مهاجم دورتموند یعنی لوکاس باریوس بازی می‌کند.باریوس،بازیکن آرژانتینی الاصل بوروسیا دورتموند که تابعیت پاراگوئه‌ای دارد،در این فصل نه بار موفق به گشودن دروازه حریفان شد.
کلوپ و شاگردانش امروز باید به مصاف وردربرمن بروند.تیمی که در پنج بازی اخیرش در بوندس لیگا تنها پنج امتیاز کسب کرده است.در حالی که دو بازی به پایان نیم فصل باقی مانده،بوروسیا دورتموند، زود هنگام قهرمانی نیم فصل را به دست آورده است.10 امتیاز اختلاف با تیم دوم یعنی ماینتس،افول بزرگانی چون وردربرمن و اشتوتگارت و البته بحران نتیجه گیری در بایرن مونیخ و شالکه،همه و همه به این معناست که باد همچنان بر وفق مراد وست فالنی‌ها می‌وزد.باید به انتظار نشست تا مشخص شود که آیا کلاپ و شاگردانش در ادامه فصل نیز قدرتمندانه این راه را ادامه خواهند داد یا اینکه حوادث و بحران‌های احتمالی آن‌ها را به سرنوشت دو فصل پیش هوفنهایم دچار می‌کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد