مستطیل سبز و توپ گرد

پیش بینی نتایج لیگ برتر ایران و لیگ های معتبر اروپا

مستطیل سبز و توپ گرد

پیش بینی نتایج لیگ برتر ایران و لیگ های معتبر اروپا

فوتبال دومین صنعت سودآور در اسپانیا

صنعت فوتبال به استناد آمار رسمی وزارت کشور اسپانیا پس از گردشگری دومین صنعت سودآور در این کشور است.

گزارش از نقش فوتبال در سیاست کشور اسپانیا را با مثالی روشن‌کننده و در دسترس آغاز می‌کنیم. تیم ملی فوتبال اسپانیا راهی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی شد و روند سیاسی این کشور به شدت تغییر کرد.
هواداران حرفه‌ای فوتبال اسپانیایی به یاد می آورند روزهایی را که اسنار نخست وزیر سابق این کشور چگونه با بر تن کردن پیراهن اتلتیکومادرید و اشتباه تاریخی خود حمایت بازار مادرید و ثروتمندان کاستیانا را از دست داد و در انتخابات 12 ماه می سال 2000 به سختی به پیروزی رسید و حزب مردم را به عرصه قدرت رساند.
به محض ورود تیم ملی فوتبال اسپانیا به خاک آفریقای جنوبی جنگ دو حزب بزرگ PP (مردم) و PSOE (کارگران سوسیالیست) آغاز شد.
تبریک و تمجید و مصاحبه بود که به نوبت و با هزینه‌های سنگین در روزنامه‌های تاثیرگذار پایتخت، بارسلونا، آندلوس و گالیسیا منتشر می‌شد.
مشکل از زمانی آغاز شد که داوید ویا پیراهن امضا شده خود را پس از پیروزی برابر آلمان برای دختر خوسه لوئیس رودریگس ساپاته‌رو نخست‌وزیر اسپانیا فرستاد و بر خلاف قانون اساسی اسپانیا، خارج از زمان مختص تبلیغات احزاب از ابزار غیر سیاسی استفاده سیاسی کرد.
درگیری های خیابانی در کاتالونیا دیگر ماجرای متصل شده به جام نوزدهم بود.
مردم در خیابان‌های بارسلونا روی پلاکاردهای خود نوشته بودند: فردا تیم ملی کاتالونیا مقابل تیم ملی هلند بازی دارد، جمله معروف و همیشه تکذیب شده "‌کاتالان اسپانیا نیست " بازهم در همه جا رویت می‌شد.
جام جهانی به پایان رسید و خانواده سلطنتی اسپانیا متشکل از همه منهای پادشاه که گویا حال مساعدی نداشته خسته از سفر آفریقایی خود و خوشحال از بهره‌برداری تمام سیاسی از جام جهانی به کشورشان بازگشتند.
راخوی رهبر حزب مردم در یک روز 5 بار و در نامه‌های جداگانه قهرمانی اسپانیا در جام جهانی را به مردم کشورش تبریک گفت. او البته شانس این را نداشت که مثل ساپاته‌رو در کاخ نخست وزیری از بازیکنان استقبال کند و فردای آن روز روی جلد همه روزنامه‌ها حضور داشته باشد.
350 صندلی پارلمان و 208 صندلی مجلس سنا در انتخابات 2012 تکلیف حزب قدرتمند آینده اسپانیا را روشن می‌کنند اما در این میان کسانی که معتقدند سیاست هویت مجازی خود را در سایه اقتصاد تعریف کرده است پیروزی بزرگ اقتصادی اسپانیا را نیز مرهون جام نوزدهم می‌دانند.
دریافت بودجه 35 میلیون یورویی از فیفا پس از قهرمانی در جام جهانی مقابل سود میلیاردی اسپانیا در جام جهانی رقم قابل توجهی نبود و نیست.
تنها 6 میلیون یورو سود خالص حاصل از فروش پیراهن تیم ملی فوتبال اسپانیا در فروشگاه‌های آدیداس و تحت لیسانس فدراسیون فوتبال اسپانیا در جنوب شرق آسیا بود.
برای حضور در جشن‌های خیابانی پس از ورود بازیکنان تیم ملی فوتبال اسپانیا حداقل 6 آژانس بین المللی از کشورهای همسایه اسپانیا معادل حداقل 8 هزار گردشگر را به مادرید آوردند و برای حدود یک هفته اقامت داشتند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد